søndag den 14. april 2013

Dragestuen


Ingen af børnene på Dragestuen i Knapdrup Børnehave vidste, hvorfor Dragestuen hed Dragestuen. Altså – ingen vidste det før, det der skete med Jonas og Julie.
Jonas og Julie var tvillinger, og de gik begge to på dragestuen. Jonas var fem år, og det var Julie selvfølgelig også, for sådan er det jo, når man er tvillinger.

En efterårsdag regnede det rigtig meget i børnehaven, og alle børnene ville blive inde – undtagen Julie og Jonas for de elskede begge to at pjaske i vandpytter.

”Okay,” sagde pædagog-Søren, ”I er jo så store. I har jo lige haft fødselsdag og er blevet fem år. Så I må godt få lov til at være alene ude på legepladsen i dag. Så bliver alle vi andre indenfor.”
”Fedt,” sagde Jonas.
”Hvad så hvis der sker et eller andet,” sagde Julie.
Pædagog-Søren smilede.  
”Der sker ikke noget,” sagde han – men det havde han nu altså ikke ret i. 



Først hoppede Jonas og Julie i vandpytterne, så gyngede de på den store sansegynge og til sidst foreslog Jonas en gemmeleg.
”Du tæller, så gemmer jeg mig,” sagde han.
”Men så kan jeg jo ikke se dig. Jeg kan ikke lide at være helt alene, når jeg ikke kan se dig,” sagde Julie.
”Åh, lad vær, det kan du da sagtens,” sagde Jonas, og så begyndte Julie at tælle.
”95-96-97-98-99-100 – nu kommer jeg,” sagde hun.
Og da hun åbnede øjnene var Jonas væk. Ikke et eneste menneske var der at se på hele legepladsen. Kun en helt masse regn, der væltede ned.

Længe gik Julie rundt og ledte efter Jonas. Bag buskene, inde i legehuset og bag klatrestativet.
Hun skulle lige til at opgive, da der pludselig lød en stemme.
”Julie, Julie, jeg har fundet noget vildt mærkeligt,” sagde den. Det var Jonas og nu så hun, at han klatrede frem fra shelteret bag børnehaven.
”Julie, Julie, kom og se. Det må være blevet skyllet frem af regnen,” råbte han.
Julie var lidt bange for at se, hvad det var, men Jonas var så ivrig, at hun tog mod til sig og kravlede ind under shelteret til ham. Og der i det brune mudder lå noget helt hvidt. Et kæmpestort æg. Meget større end de hønseæg, hun plejede at spise til morgenmad.
”Det er jo lige så stort som en badebold. Hvad er det for et mærkeligt æg,” sagde Julie.
”Ved det ikke,” svarede Jonas. ”Det må være et stort dyr. Måske en struds.”
I det samme kom der en revne i ægget. Og så et til. Og et mere.
”Nu kommer strudsen ud,” sagde Jonas, men det var ikke nogen struds, der skubbede æggeskallen væk. Det var en drage. En ret lille grøn drage med lilla vinger, der klæbede ind til kroppen.
”Wouv,” sagde Jonas.
”Uh,” sagde Julie, ”jeg løber ind og henter en voksen.”
”Nej, lad være med det,” sagde Jonas, ”de tager bare dragen fra os, hvis vi fortæller det til dem.”
”Men se,” sagde Julie, ”dragen vokser. Se! Den vokser hurtigt.”
Fra at være en lille bitte drage, der ikke var større end en høne, voksede dragen så den først blev på størrelse med en kat, så en hund, så en ged og så en hest. Til sidst var dragen lige så stor som en bisonokse, og den fyldte så meget, at den kun lige akkurat kunne være på pladsen mellem shelteret og børnehaven.

”DAV. HVEM ER I,” sagde dragen, da den var holdt op med at vokse.
”Øh, jeg hedder Julie,” sagde Julie.
”Og jeg hedder Jonas,” sagde Jonas.
”JEG VED IKKE, HVAD JEG HEDDER,” sagde dragen, ”FOR DER ER IKKE NOGEN, DER HAR GIVET MIG NOGET NAVN ENDNU.”
”Har du da ikke en mor,” spurgte Julie.
”Eller en far,” foreslog Jonas.
”Det ved jeg ikke,” sagde dragen, ”jeg ved ikke noget om noget. Jeg er kun lige kommet ud af mit æg.”

I det samme lød der en mærkelig lyd, næsten ligesom når en svane eller en anden stor fugl flyver forbi – bare meget, meget højere.
”Pas på, Julie,” råbte Jonas, og så så Julie en kæmpestor drage oppe på himlen.
”I dækning,” skreg Jonas, og så gemte begge børn sig under shelteret.
”Min søn! Jeg tænkte nok, at dit æg kunne skylle frem, når det regnede,” sagde den store drage, mens den kredsede rundt og rundt lige oven over shelteret.
”Hvem er du,” spurgte den lille drage.
”Jeg er da din mor, og jeg er kommet for at hente dig. Du er blevet skyllet frem alt for tidligt, derfor var jeg nødt til at komme om dagen. Vi dragemødre plejer kun at hente vores drageyngel om natten, når ingen ser os.”
”Er jeg da ikke det eneste æg, der er blevet lagt her?”
”Selvfølgelig ikke. Det er jo en dragestue, det her, og hvert år kommer der drager for at lægge æg – men som sagt. Normalt kommer vi kun om natten. Men kom min søn. Flyv med mig til dragebjerget.”
Og så hørte Jonas og Julie igen den mærkelige lyd – lidt som når en stor fugl letter. Nu var det bare dragen, der foldede sine lilla vinger ud og fløj væk i regnen. Sammen med sin mor.
”Hold da op,” sagde Jonas, da de var væk.
”Ja, hold da op,” sagde Julie, ”tror du så moren giver dragen et navn?”
”Måske,” sagde Jonas, ”ellers kan vi give den et. Hvad skal den hedde, synes du?”
Julie tænkte sig om, men hun kunne ikke finde på noget.
”Kom,” sagde Julie, ”vi løber ind og fortæller de andre børn om dragen.”
”Det tror de da ikke på,” sagde Jonas. Og det havde han ret i. Da Julie og Jonas fortalte, at de både havde set en lille drage og en kæmpe drage, grinede de andre børn bare.
”Jonas og Julie! I to har den vildeste fantasi,” sagde pædagog-Søren.
Men fra den dag af vidste Jonas og Julie godt, hvorfor Dragestuen hed Dragestuen. Det er fordi, der hvert år kommer drager som lægger æg i ly af mørket. Og drageungens navn? Ja, det kan du måske finde på. Skriv dit forslag til et dragenavn i kommentarfeltet.

Copyright: Maria Rørbæk. Denne historie er skrevet til min søn Emils fem års fødselsdag på Dragestuen i Børnehuset Bavnehøj

66 kommentarer:

  1. Tak for endnu en go historie. Min datter og jeg kikker efter nye historie hver gang hun skal sove. Nu var det en :-)
    Et godt dragenavn til en lille drage ku være ILDTUNGE, syntes vi.
    De bedste hilsner

    SvarSlet
  2. Tak, min søn Emil har også et forslag: Flyveren

    SvarSlet
  3. Humst skal dragen hedde mener min datter.

    SvarSlet
  4. Humst... Meget originalt navn... :)

    SvarSlet
  5. Tikka, synes min søn Reki James

    SvarSlet
  6. Wasabi, Dragi, Lille-flamme eller Purplefly er foreslagene her fra skiferien. Med venlig hilsen Freja, Villy, Humle og Liv

    SvarSlet
  7. Arthur eller Torden- hilsen Johan og Eigil

    SvarSlet
  8. Sikke en masse gode forslag: Bobbydragen, Tikka, Lille-Flamme og ikke mindst den nyeste: Torden. Tak for alle dem. VH Maria

    SvarSlet
  9. Johannes synes den skal hedde Grønle.

    SvarSlet
  10. Lynet mener Oscar at ungen skal hedde

    SvarSlet
  11. Sebs mener min søn oliver på 5 år

    SvarSlet
  12. Sebs mener min søn oliver på 5 år

    SvarSlet
  13. Lukas synes den skal hedde Max.

    SvarSlet
  14. Min datter Liva synes at Max er det helt rigtige navn.

    SvarSlet
  15. Min søn foreslår at den skal hedde Viggo

    SvarSlet
  16. Lille Dragehøvding forslår Oliver på 3 1/2år.

    SvarSlet
  17. Dennis eller Regnbuealingas. Ellen 6 og Iben 4.

    SvarSlet
  18. Tak for en god historie. Fakkelgab foreslår Oliver 6 år.

    SvarSlet
  19. Sikke en masse super fede forslag. Viggo, Dennis, Lille Dragehøvding og ikke mindst Fakkelgab!

    SvarSlet
  20. Og selvfølgelig også Regnbuealingas. Det er også et godt navn.

    SvarSlet
  21. Min datter Anna synes den skal hedder Himmel :)

    SvarSlet
  22. Vingeslag og flamethrower fra hhv. Jacques og Milius... der også er tvillinger :)

    SvarSlet
  23. Himmel, Fire, Lynild, Vingeslag og Flamethrower - jeg må sige, at det vrimler ind med gode forslag! Tak for dem!

    SvarSlet
  24. Hej Maria, Min søn Wito mener at den at den skal skal hedde Casper... Mira på 4 mener den skal hedde Low-bow... Gaia på 9 år mener Nattevinge... Tak for endnu en god historie

    SvarSlet
  25. Den ene siger ‘den ildspydende drage Kasper’ og den anden ‘Popi’. Tak for endnu en god historie:)

    SvarSlet
  26. Jeppe mener den skal hedde Pilregn

    SvarSlet
  27. Min datter Cecilie synes den skal hedde Vindpust. Tak for en god historie.

    SvarSlet
  28. Emil og Anton siger tordenlynet.

    SvarSlet
  29. Jonas 7 år foreslår NunuDragon. For det hedder en af hans venner i Roblox 😀

    SvarSlet
  30. Thea synes den skal hedde Anton og Andreas synes den skal hedde Samuel. Tak for en spændende historie - vi glæder os til at læse om deres næste møde.

    SvarSlet
  31. Asta Signe syntes den skal hedde Shelterild.
    Tak for historierne, som er en fast oplæsningskilde hver dag... ☺️

    SvarSlet
  32. Søren Pedersen. Fantastiske godnathistorier 👍😎

    SvarSlet
  33. Malthe syntes den skal hedde Sander

    SvarSlet
  34. Min datter forslår at den må hedder Chip Chip 😊. Sikker et mærkeligt navn 😉😂

    SvarSlet
  35. Frederik Fup-Fidus eller Pelle er min søns forslag☺️😍

    SvarSlet
  36. Jonathan på 9 år synes at den skal hedde Tilde Towers 😀

    SvarSlet
  37. Doris på 5 år synes den skal hedde Fidus

    SvarSlet
  38. Marius, sys min søn noah på 8

    SvarSlet
  39. Mira synes den skal hedde Dinosaurus Rex

    SvarSlet
  40. Benjamin på 6 år synes den skal hedde Scar. Tusind tak for en rigtig god historie. 😊👍🏻

    SvarSlet
  41. Mig og mine veninder læste historien og vi synes at dragen skal hedde Arnold

    SvarSlet
  42. Elena syntes at den skal hedde dragen Otto.

    SvarSlet
  43. Viggo synes dragen skal hedde Mikkel

    SvarSlet
  44. Tak for alle de mange fine navne!

    SvarSlet
  45. Min datter syntes den skal hedde brøleren😉

    SvarSlet
  46. Doughnut mener min datter Leah🙂👌

    SvarSlet
  47. Lars må være noget nær det perfekte navn til sådan en fætter

    SvarSlet
  48. Aya på 8 synes, den skal hedd Sauer, og Nor på 4 synes, den skal hedde Bubbibobbi.

    SvarSlet
  49. Herhjemme ville man være glad for navnet Drago

    SvarSlet
  50. Freja på 5 år syntes den skulle hedde Ray. Tak for en rigtig god historie.

    SvarSlet
  51. Tak for alle de gode forslag til navne.

    SvarSlet
  52. BedsteBobdrage synes min søn (vores hund hedder Bob 😉)

    SvarSlet